X
Wiadomości StockWatch.pl
AD.bx ad0c
RSS

Ranking najlepiej sprzedających się gier na Steamie w I kwartale

Opublikowano: 2018-04-09 10:17:38

Początek roku to sezon niski także w branży gier komputerowych, bo po świątecznym szale zakupów obniżki cen gier nie rzucają już na kolana. Sprawdziliśmy, jak w trudniejszym okresie radziły sobie sztandarowe produkcje spółek notowanych na GPW.

Końcówka roku to okres żniw także w branży gier. Gracze korzystając z okresu wyprzedażowego wydają ostatnie zaskórniaki na wcześniej upatrzone tytuły. W efekcie na początku każdego roku sklepy cyfrowe notują drastyczny spadek obrotów. Początek 2018 r. nie był tu wyjątkiem, ale warto odnotować dwa fakty, które sprzyjały producentom gier. Po pierwsze, największa sezonowa wyprzedaż, czyli Steam Winter Sale trwała aż do 4 stycznia, wiec spóźnialscy mogli uzupełnić swoje biblioteki jeszcze w tym roku. Po drugie, platforma Steam zorganizowała od 15 do 19 lutego okresową przecenę.

Okres dobry dla debiutantów

Końcówkę kwartału wykorzystują za to wydawcy. Okres mniejszej aktywności w przecenach sprzyja debiutom, w szczególności z mniejszych studiów. W tym roku w marcu do sprzedaży trafiły między innymi  Warhammer: Vermintide 2 (830 tys. od 8 marca), czy Surviving Mars studia Haemimont Games, wydany przez Paradox Interactive (150 tys. egzemplarzy od 15 marca).

Jeszcze parę tygodni temu wydawało się, że inwestorzy w marcu będą emocjonować się Frostpunkiem i Agony, ale 11 bit studios w związku z premierą konkurencyjnego Surviving Mars przełożyło debiut na 24 kwietnia, natomiast PlayWay najprawdopodobniej nie wyrobił się z doprowadzeniem swojej najważniejszej tegorocznej premiery do stanu, który dawałby szansę na ciepłe przyjęcie przez graczy. Na chwilę obecną spółka nie ogłosiła, kiedy gra ostatecznie trafi do dystrybucji. 

>> E-book: Analiza fundamentalna wg analityków StockWatch.pl Sprawdź

Wiedźmin ikoną polskiej branży

Od debiutu trzeciej części Wiedźmina minęły już prawie 3 lata, a mimo to gra wciąż sprzedaje się świetnie. Według serwisu steamspy.com, w sklepie Valve’a sprzedało się 275 tys. egzemplarzy, a sprzyjał temu relatywnie długi okres promocji – łącznie 16 dni. Trzeba dodać, że szacunek sprzedaży powstaje przez porównanie liczby posiadaczy gry na początek i koniec okresu, a liczba ta ma ograniczoną dokładność (serwis podaje maksymalną odchyłkę). W rzeczywistości gra CD Projektu znalazła o 25 proc. więcej (lub mniej) nabywców. Przychody najnowszej spółki w indeksie WIG20 mogły wynieść od 8,4 do 14 mln zł.

Tytuł Sprzedaż w IV kwartale 2017 r. Sprzedaż w I kwartale 2018 r. Cena minimalna Tolerancja
Wiedźmin 3 742 tys. 275 tys. 19,99 USD 25 proc.
Gold Rush: The Game 123 tys. 52 tys. 15,99 USD. 25 proc.
Car Mechanic Simulator 2018 98 tys. 48 tys. 14,59 USD 40 proc.
This War of Mine 320 tys. 2 tys. 5,99 USD 2050 proc.
Sniper Ghost Warrior 3 38 tys. 17 tys. 19,79 USD 81 proc.
Beat Cop 44 tys. 8 tys. 4,49 USD 150 proc.
>Observer_ 26 tys. 8 tys. 20,09 USD 104 proc.
911 Operator 30 tys. 35 tys.* 7,49 USD
Realpolitiks -3 tys. 9 tys. 9,99 USD 62 proc.
Get Even 6 tys. 0 tys. 14,99 USD 3020 proc.
Tower 57 12 tys. 3 tys. 8,99 USD 126 proc.

*w serwisie SteamSpy widnieje wartość 4 tys., jednak jak poinformował nas Krzysztof Kostowski, prezes PlayWay, faktyczny wynik jest znacznie wyższy. Błąd może wynikać z faktu, że 18 lutego gra została przeniesiona na konto spółki zależnej i algorytm SteamSpy zawiesił się.
Sprzedaż gier na Steam. Źródło: Opracowanie własne na podstawie Steam Spy

Znacznie krótsze okresy przeceny miało za to This War of Mine. Łącznie grę w obniżonej cenie można było kupić tylko przez 9 dni, czyli okres wyprzedaży Steam (4 dni Steam Winter Sale i 5 dni przeceny w lutym). Wstrzemięźliwość 11 bit studios wynika prawdopodobnie z faktu, że gra znalazła kwartał wcześniej bardzo dużą liczbę nabywców, przy wysokich obniżkach i tytuł jest już w sumie bardzo mocno wyeksploatowany, a jego sprzedaż mają w tym roku wspierać dodatki z serii Father’s Promise. Choć w pierwszym kwartale gra rozeszła się zaledwie kilkutysięcznym nakładzie (przy błędzie na poziomie kilkudziesięciu tysięcy), to wciąż mamy do czynienia z jednym z największych bestsellerów w historii polskich gier (2,5 mln sztuk).

Niską aktywność w przecenach utrzymywały także Realpolitiks, >observer_ i Tower 57. Jujubee mogło na swojej strategii osiągnąć teoretycznie nawet prawie 300 tys. zł wpływów (przy maksymalnym odchyleniu w kierunku błędu), ale z nominalnych wskazań raczej należałoby oczekiwać nieco ponad połowy wspomnianej kwoty – 180 tys. zł. Horror autorstwa spółki kierowanej przez prezesa Babieno na razie poziomem sprzedaży nie dorównuje swojemu poprzednikowi, czyli Layers of Fear. W pierwszym kwartale sprzedało się maksymalnie 16 tys. kopii gry, czyli prawie dwa razy mniej niż kwartał wcześniej. Tytuł mógł dla Bloobera wygenerować nawet ponad 600 tys. zł przychodów ze wskazaniem środkowym na poziomie 316 tys. zł. Bardzo słabo za to radził sobie Tower 57 wydany przez 11 bit studios. Sprzedaż nie przekroczyła nawet progu 10 tys. kopii, a maksymalna kwota przychodu to raptem 129 tys. zł. Niski okres i poziom przecen wynika z młodego wieku gry – debiut w listopadzie.

Symulatory sprzedają się dobrze bez względu na porę roku

Euforia na kursie PlayWay. Gra Farm Manager 2018 zwróciła się już pierwszego dnia >>> CZYTAJ WIĘCEJ

W okresie styczeń-marzec bardzo dobrze sprzedawały się gry wydawane przez PlayWay. Car Mechanic Simulator i Gold Rush: The game zanotowały nominalnie najmniejszy sezonowy spadek sprzedaży – odpowiednio o 52 proc. i 57 proc. W przypadku symulatora kopalni złota dobra sprzedaż to prawdopodobnie efekt dość długiego okresu przecen (19 dni), natomiast CMS wydaje się osiągać dobre rezultaty bez istotnego wsparcia promocjami (12 dni). Przychody spółki kierowanej przez Krzysztofa Kostowskiego ze sprzedaży trzech najlepszych gier na Steam wyniosły w pierwszym kwartale 3,2-4,4 mln zł.

Niski sezonowy spadek sprzedaży zanotował także wyprodukowany przez CI Games Sniper: Ghost Warrior 3 – 56 proc.

Historia cen Sniper Ghost Warrior 3 według steamdb.info

W pierwszym kwartale na Steamie mogło się sprzedać nawet 30 tys. sztuk gry, ale wysoki wolumen to efekt bardzo agresywnej polityki cenowej zastosowanej przez CI Games. Tytuł był przeceniony łącznie przez ponad 1/3 kwartału, a dokładnie 38 dni i jest to okres dwa razy dłuższy od kolejnej gry (Gold Rush), a przecież nominalna cena gry już została mocno obniżona. Taka polityka raczej nie rokuje długiego czasu życia tego tytułu, a pozostałe pozycje w portfelu CI Games są już mocno wiekowe – Lords of The Fallen debiutował w 2014 r. i sprzedawany jest w promocjach za mniej niż 6 dolarów.

Po drugiej stronie znalazły się gry wydawane przez 11 bit studios ze spadkiem 99 proc. dla This War of Mine, 82 proc. dla Beat Cop i 75 proc. dla Tower 57. O ile spółka miała świetny ostatni kwartał poprzedniego roku, to pierwszy obecnego zapowiada się raczej słabo. Całkowite przychody ze Steam raczej nie przekroczą miliona złotych, choć ciężko oszacować wpływy wydanego pod koniec 2017 r. DLC i pozostaje ono źródłem niepewności.

Tytuł Przychody min. Przychody Przychody max.
Wiedźmin 3 8.410 tys. zł 11.205 tys. zł 13.999 tys. zł
Gold Rush: The Game 1.282 tys. zł 1.712 tys. zł 2.142 tys. zł
Car Mechanic Simulator 2018 852 tys. zł 1.417 tys. zł 1.982 tys. zł
This War of Mine 0 tys. zł 30 tys. zł 637 tys. zł
Sniper Ghost Warrior 3 129 tys. zł 672 tys. zł 1.216 tys. zł
Beat Cop 0 tys. zł 74 tys. zł 185 tys zł
>Observer_ 0 tys. zł 316 tys. zł 644 tys. zł
911 Operator 475 tys. zł 475 tys. zł 475 tys. zł
Realpolitiks 68 tys. zł 181 tys. zł 294 tys. zł
Get Even 0 tys. zł 4 tys. zł 137 tys. zł
Tower 57 0 tys. zł 57 tys. zł 129 tys. zł

Szacunkowe przychody (Źródło: Opracowanie własne na bazie steamspy.com)

Wciąż bardzo słabo sprzedaje się Get Even ze studia The Farm 51. Choć gra w styczniu skoczyła nawet na drugą stronę (TOP 25-50) bestsellerów, to fakt ten ten nie przełożył się na sprzedaż i wynikał tylko i wyłącznie z martwego okresu na platformie. Na koniec marca liczba posiadaczy gry w zasadzie nie różniła się od tej na koniec roku i wynosiła maksymalnie 21 tys. osób. Jeśli sprzedaż pudełkowa była równie słaba to możliwe, że gra nadal nie pokryje kosztów wydawcy Bandai Namco i spółka nie zobaczy złotówki przychodów z tego tytułu. Podobnie wciąż słabo sprzedaje się wydany samodzielnie Chernobyl VR project – liczba posiadaczy na Steam nie przekracza 3 tys.

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

    - analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,
    - moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,
    - aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,
    - narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ (o 11bit, BLOOBER, CDPROJEKT, CIgames, farm51, Jujubee, playway)



Innowacyjna Gospodarka Dotacje na innowacje
Inwestujemy w waszą przyszłość
PARP
Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa PayU tradingview Szukam-Inwestora.com

Polub stronę na Facebooku