X
Wiadomości StockWatch.pl
AD.bx ad0c
RSS

Prognozy wyników kwartalnych dla 6 znanych spółek z branży modowej

Opublikowano: 2017-11-13 20:52:20

Omawiane walory: , , , , ,

W tym tygodniu inwestorów czeka wynikowy pokaz mody. Sprawdziliśmy, co prognozują rynkowi eksperci dla sześciu znanych spółek handlujących odzieżą i obuwiem.

Giełdowa branża handlująca odzieżą i obuwiem na przestrzeni dwunastu miesięcy urosła o blisko 36 proc., co na tle rynku jest niezłym wynikiem. Tak wysoka stopa zwrotu to efekt wielu czynników. Przede wszystkim mocnej poprawie uległ status materialny konsumentów. Działa rządowy program 500+, bezrobocie osiąga rekordowo niskie poziomy, a wynagrodzenia rosną najmocniej od wielu lat. W skali makro spółkom sprzyja umocnienie złotego w relacji do euro i dolara, co bezpośrednio przekłada się m.in. na spadek kosztów czynszu, czy zakupu towarów.

Optymizm studzi jednak mniej korzystna z punktu widzenia pracodawców sytuacja na rynku pracy. Wyższe płace to wyższe koszty, a i rąk do pracy zaczyna coraz bardziej brakować. Mimo to rynkowi eksperci z optymizmem patrzą na perspektywy branżowych gigantów: LPP i CCC. Pierwsza spółka za nieco ponad tydzień podzieli się wynikami finansowymi. Według wstępnych danych, miniony okres był najmocniejszym III kwartałem od 2013 r. To, zdaniem maklerów, dobry dobry prognostyk przed kluczową dla całorocznych osiągnięć końcówką roku.

– Szacunkowy zysk netto LPP (103 mln zł) jest powyżej oczekiwań rynkowych, które były na poziomie 77,1 mln zł. Przy wynikach za 2Q br. zaskoczeniem in plus był mocny oCF i zejście długu netto do poziomu ujemnego (przewaga gotówki nad zobowiązaniami oprocentowanymi), więc ten obszar będzie kluczowy przy publikacji wyników 21 listopada, gdyż może przybliżyć kwestię polityki dywidendowej w kolejnych latach. – zauważa Sobiesław Kozłowski, analityk DM Raiffeisen Banku.

>> Nie masz czasu samodzielnie inwestować? Powierz pieniądze ekspertom – sprawdź nasze wyniki >>

Biuro oczekuje też mocnych wyników w CCC i wskazuje na wysokie dynamiki sprzedaży raportowane w miesiącach lipiec-wrzesień. Jednak maklerzy DM mBanku ostrzegają, że rentowność sprzedaży CCC może spaść poniżej 50 proc. ze względu na konkurencję, a szczególnie z powodu wysokiej aktywności promocyjnej w kanale internetowym (eobuwie.pl).

– Wzrost sprzedaży/mkw. o 21,1 proc. r/r w 3Q’17, powinien przełożyć się na zwiększenie marży EBITDA o 2,4 p.p. r/r do 9,4 proc. w 3Q’17. Wysoka aktywność promocyjna oraz wzrost udziału eobuwie.pl w sprzedaży powinno wpłynąć na zmniejszenie rentowności sprzedaży o 1,6 p.p. r/r. do poziomu 49,4 proc. Szacujemy wzrost wskaźnika kosztów SG&A/mkw. o 8,7 proc. r/r do 266 zł w sieci stacjonarnej (zmiana systemu premiowania pracowników oraz wyższe koszty marketingu). – prognozuje DM mBanku.

Jednak wyniki III kwartału mogą być krótkim epizodem dla notowań CCC. Dla całorocznego wyniku i sentymentu do akcji kluczowy pozostaje czynnik pogodowy w okresie przejściowym między latem a zimą. W tym kontekście języczkiem u wagi były niedawno dane sprzedażowe za październik, które jak już wiadomo wypadły bardzo słabo. Według wstępnych szacunków, w ubiegłym miesiącu CCC zanotowało wzrost sprzedaży o zaledwie 1,2 proc. r/r oraz ujemną dynamikę z tytułu sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych. Zarząd spółki w komentarzu zapewnił, że sprzedaż przesunie się na listopad i zaznaczył, że szczyt sprzedażowy w sezonie jesienno-zimowym jeszcze nie nastąpił. Podobna sytuacja miała miejsce w kwietniu, który był rozczarowujący, a mimo to cały kwartał okazał się jednym z najlepszych historycznie dla grupy.

Wg szacunków, w październiku br. średnia temperatura (dla wybranych miast w Polsce) wyniosła 10,1 st. C i była o 2,7 st. C wyższa niż rok wcześniej. Źródło: Raiffeisen Brokers

Dwucyfrową dynamikę sprzedaży powinien pokazać też Gino Rossi, inny producent obuwia notowany na GPW. Według prognoz Piotra Bogusza, analityka mBanku, spółka zanotuje 70,2 mln zł (+10 proc. r/r) przychodów w III kwartale 2017 roku. Niestety, to jedyna dobra wiadomość dla akcjonariuszy. Ekspert z DM mBanku spodziewa się spadku r/r EBITDA z +0,3 mln zł do -0,9 mln zł oraz EBIT z -1,9 mln zł do -3,1 mln zł. Na poziomie netto strata urośnie r/r z -3,4 mln zł do -4,1 mln zł.

– Wysoka dynamika sprzedaży w segmencie obuwniczym przełożyła się na wzrost sprzedaży/mkw. o 11,7 proc. r/r do 1.561 zł. Wysoka aktywność promocyjna oraz zwiększający się udział kanału hurtowego powinny wpłynąć na zmniejszenie się marży brutto na sprzedaży o 6,7 p.p. r/r do 42,7 proc. w 3Q’17. – ocenia Piotr Bogusz, analityk mBanku.

Lepiej w minionym kwartale poradziło sobie Monnari. Ekspert DM mBanku szacuje, że przychody spółki wzrosną o 14 proc. do blisko 53 mln zł. Na poziomie EBITDA spółka zamieni minus 1,5 mln zł w plus 1 mln zł, a strata netto skurczy się r/r z 0,6 mln zł do 0,4 mln zł.

Po raz pierwszy od sześciu kwartałów spółka poprawiła sprzedaż/mkw. w 3Q’17 (+0,5 proc. r/r w 3Q’17). Kontynuacja działań mających na celu obronę marży brutto na sprzedaży oraz korzystny kurs zakupu kolekcji jesień-zima’17 powinny pozwolić spółce zwiększyć rentowność sprzedaży o 5 p.p. r/r do 53,1 proc. w 3Q’17. Oczekujemy obniżenia SG&A/mkw. o 3 proc. r/r do 288 zł ze względu na utrzymanie dyscypliny kosztowej oraz dalsze zwiększanie średniej powierzchni salonu. – uważa ekspert.

Czarnym koniem tego sezonu w branży odzieżowej może być Vistula. Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl zauważa, że w tym roku notowania spółki stały nieco na uboczu hossy. Tymczasem Vistula mocno zwiększyła sieć sprzedaży.

– Oczekiwana poprawa wyników Vistuli wynika z trzech czynników. Przede wszystkim ze wzrostu wielkości sieci sprzedaży, w szczególności salonów franczyzowych. Już tylko pomiędzy końcem półrocza, a stanem na koniec września poprzedniego roku powierzchnia handlowa wzrosła o 8,4 proc. Z opublikowanych już przez spółkę wstępnych danych wynika, że obroty podskoczyły o 14 proc., co przy tegorocznym tempie wzrostu powierzchni sieci na poziomie 10 proc. (dane za I półrocze) daje nam ok. 4-proc. przyrost sprzedaży z mkw. Jednocześnie marżę i wyniki wspiera słaby dolar, w związku z czym marża brutto wzrosła o 0,8 p.p. – komentuje Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl.

Analityk dodaje, że na poziomie operacyjnym dadzą znać o sobie koszty nowych sklepów franczyzowych (premie dla sprzedawców), presja płacowa i dodatkowe koszty obsługi akwizycji Bytomia, ale i tak spółka powinna znacząco poprawić wynik w sezonowo słabszym III kw., w czym z pewnością pomoże wysoka konsumpcja.

W nerwowej atmosferze na raport za III kwartał oczekują akcjonariusze jednej z największych w Polsce sieci dyskontowych – TXM. Na trzy dni przed publikacją kurs akcji pozostaje blisko ustanowionego w ubiegłym tygodniu historycznego minimum. Według raportów miesięcznych, TXM zmniejszyła sprzedaż o 8,5 proc. r/r do 323 mln zł w 2017 roku. Jej przychody co prawda wzrosną o 9 proc. do 100 mln zł, ale za to EBITDA i EBIT z niewielkich plusów spadną odpowiednio do -6,8 mln zł i -8,9 mln zł. Analogiczna sytuacja wystąpi na poziomie netto, gdzie ubiegłoroczne 0,2 mln zł zysku zamieni się w ponad 7 mln zł straty.

– Szacujemy, że głębokie wyprzedaże przeprowadzane przez spółkę w 3Q’17 przełożą się na zmniejszenie marży brutto na sprzedaży o 4,5 p.p. r/r do 35,8 proc. – zauważa Piotr Bogusz, analityk mBanku.

Raportowy pokaz mody

Bieżący tydzień będzie chwilą prawdy dla wielu reprezentantów branży odzieżowej. We wtorek sprawozdaniem za III kwartał podzielą się CCC i Lubawa. Dzień później zrobi to Vistula, CDRL i Protektor. W czwartek w centrum uwagi znajdą się raporty Monnari, Redanu, TXM, Wittchena. Tydzień zamykają Gino Rossi i Wojas. W przyszłym tygodniu (21 listopada) wyniki opublikuje LPP, czyli największa spółka odzieżowa notowana na GPW. >> Zobacz także: Raportowy rozkład jazdy na szczyt sezonu wyników za III kwartał

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

    - analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,
    - moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,
    - aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,
    - narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ (o ccc, ginorossi, lpp, MONNARI, txm, vistula)



Innowacyjna Gospodarka Dotacje na innowacje
Inwestujemy w waszą przyszłość
PARP
Współpraca
Dom Maklerski TMS Brokers logo Equity Magazine Biuro Maklerskie Alior Bank
Bossa PayU Szukam-Inwestora.com

Polub stronę na Facebooku