Grupa Hotelowa Orbis jest największą siecią hoteli w Polsce i Europie Środkowej. Oferuje 18,5 tysiąca pokoi w ponad 100 hotelach pod markami Accoru: Sofitel, Novotel, Mercure, Pullman, MGallery, ibis, ibis Styles, ibis budget oraz Orbis Hotels. Spółka realizuje strategię rozpoczętą w 2010 r. polegającą na maksymalizacji efektywności i całkowitej koncentracji na działalności hotelowej.
Gośćmi czwartkowego spotkania on-line z użytkownikami StockWatch.pl byli członkowie zarządu Orbisu: Ireneusz Węgłowski, wiceprezes spółki oraz Marcin Szewczykowski, dyrektor finansowy. Podczas dyskusji szeroko omówiono wyniki osiągnięte przez Orbis w I półroczu 2015 roku.
Po pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku na liczniku grupy jest 68,4 mln zł zysku przed opodatkowaniem. To o 34,7 proc. więcej w porównaniu do wyniku pro forma za I półrocze 2014 roku. Dwucyfrowa dynamika wystąpiła też w przychodach. Sprzedaż grupy wyniosła 591,6 mln zł i była o 10,8 proc. wyższa od danych pro forma z zeszłego roku. Najwyższą dynamikę przychodów ze sprzedaży zanotowały hotele działające w Polsce (11,7 proc.) oraz w Czechach (11 proc.). W I półroczu 2015 r. przychód na jeden dostępny pokój (RevPAR) wyniósł 140,70 zł i był o 11,8 proc. wyższy w porównaniu do danych pro forma r/r. Wynikało to przede wszystkim ze wzrostu wskaźnika frekwencji o 7 p.p., w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. >> Zobacz także: Wyniki kwartalne i prognoza na 2015 rok podbiły kurs akcji Orbisu
– Czynniki, które w największym stopniu pozwoliły osiągnąć prezentowane dynamiki to efektywny Revenue Management, zwiększenie obłożenia weekendowego oraz korzystna sytuacja makroekonomiczna w regionie. – powiedział Ireneusz Węgłowski w rozmowie na żywo z użytkownikami StockWatch.pl.
– Jedną z przewag konkurencyjnych Grupy Orbis jest dywersyfikacja portfela hoteli od 1 do 5 gwiazdek, dlatego też każdy segment ma swoją rolę w generowaniu przychodów dla spółki. – dodał Marcin Szewczykowski.
>> Przebieg całego spotkania on-line z przedstawicielami zarządu grupy Orbis >> znajdziesz na specjalnej stronie czatu w serwisie StockWatch.pl
W samym II kwartale 2015 roku przychody Orbisu wyniosły 362,4 mln zł i okazały się wyższe od konsensusu PAP o 5 proc. W ujęciu r/r nastąpił prawie 83-proc. wzrost. W tym czasie EBITDA podskoczyła o 76 proc. do 124,8 mln zł i o 6 proc. przewyższyła oczekiwania rynkowe. Zysk netto urósł o 108,5 proc. do 75,6 mln zł, bijąc konsensus o 15,7 proc.
Z planowanych na ten rok 140-150 mln CAPEXu spółka zrealizowała do tej pory jedynie 24 mln. Przedstawiciele spółki podczas czatu podkreślili jednak, że w drugiej połowie roku zrealizowane zostaną duże inwestycje.
– Około 150 mln zł na budowę dwóch własnych hoteli (Kraków, Gdańsk) plus modernizacja hoteli znajdujących się w obecnym portfelu sieci Orbis. (…) Spodziewamy się kontynuacji dobrej koniunktury. Prognoza dla wyniku EBITDA wynosi 310-320 mln zł. – zaznaczył Ireneusz Węgłowski.
W reakcji na dobre wyniki za II kwartał kurs akcji operatora sieci hoteli podskoczył w czwartek o ponad 7 proc. Inwestorzy korzystając z okazji podpytali przedstawicieli zarządu o szanse na wyższą dywidendę z zysku za bieżący rok. >> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Orbisu
– Za wcześnie prognozować wysokość dywidendy. Chcemy zostać spółką wypłacającą dywidendę, tak jak to już deklarowaliśmy. Ostateczna wysokość dywidendy zatwierdzana jest przez WZ. – podkreślił Marcin Szewczykowski.